PETI SEJUK : Bagaimana Membantu Bertahan Lebih Lama ?

 




Kebanyakan peti sejuk tahan kira-kira 10 tahun, tetapi terdapat beberapa langkah mudah yang boleh anda ambil untuk memanjangkan jangka hayat peti sejuk anda.
Hairil Repair terlatih dan berpengalaman dengan peralatan utama penyejukkan, jadi kami tahu cara memastikan peti sejuk sentiasa berfungsi dengan baik. Berikut ialah panduan kami tentang perkara yang boleh anda lakukan untuk meningkatkan jangka hayat peti sejuk anda, serta tanda-tanda utama bahawa mungkin sudah tiba masanya untuk menggantikan peti sejuk anda sepenuhnya.


5 petua untuk penyelenggaraan peti sejuk :

1. BERSIHKAN GEGELUNG KONDENSER DUA KALI SETAHUN

Ini adalah langkah mudah yang akan memanjangkan jangka hayat peti sejuk anda. Hanya cabut plug peti sejuk anda dan sama ada tarik unit dari dinding atau tanggalkan plat pelindung penutup di bahagian bawah, kemudian keluarkan habuk dengan pembersih vakum atau berus.

2. LILITAN GETAH PINTU PETI SEJUK ANDA

Getah pintu ialah jalur fleksibel yang menyediakan penebat di sekeliling tepi pintu peti sejuk anda. Ia membantu memastikan udara sejuk masuk dan udara hangat keluar. Lama kelamaan, getah boleh menjadi kering dan retak, membenarkan udara panas memasuki peti sejuk, yang boleh mengurangkan kecekapan mesin anda. Bagi memastikan lapisan peti sejuk anda elastik dan tertutup dengan baik, bersihkannya dengan kerap dengan sabun (berasas bahan lembut) dan air pada kain lap dan sapukan lapisan nipis jeli petroleum pada tepi luar seperti yang diperlukan.

3. BERSIHKAN SALURAN UDARA PETI SEJUK SECARA KERAP

Saluran udara, yang biasanya terdapat di dinding dalam peti sejuk dan di bahagian atas peti sejuk, membantu udara beredar. Jika saluran udara ini menjadi kotor atau terhalang, ia tidak akan berfungsi juga, yang boleh menyebabkan penyejukan tidak sekata dan menjadikan peti sejuk anda berfungsi lebih keras. Jangan letakkan barang di dalam peti sejuk berhampiran atau menghalang di laluan terus salurana aliran udara dan lapkan saluran ini dengan kerap menggunakan kain yang sedikit lembap (air atau cuka).

4. ISIAN/ MUATAN PETI SEJUK ANDA DENGAN BETUL

Bertujuan untuk peti sejuk yang penuh kira-kira tiga suku. Jika anda kerap memuatkan peti sejuk anda dengan makanan panas atau membiarkan pintu terbuka untuk jangka masa yang lama, anda membuat perkakas anda bekerja lebih keras, yang menyebabkan komponen menjadi haus dengan lebih cepat. Peti sejuk juga tidak boleh terlalu kosong kerana barang sejuk membantu mengekalkan suhu rendah. Sebaliknya, mengisi peti sejuk anda secara berlebihan boleh menghalang saluran udara daripada beredar dan mengurangkan kecekapan tenaga.

5. BETULKAN PETI SEJUK ANDA SECEPAT MUNGKIN

Apabila masalah timbul, kecepatan anda menanganinya akan menentukan berapa lama peti sejuk anda bertahan dalam jangka masa panjang. Isu kecil, seperti pintu peti sejuk yang longgar atau pengedap yang pecah, boleh memberi impak yang besar pada keseluruhan jangka hayat peti sejuk anda.


Jika anda memerlukan bantuan lanjut/kemusykilan sila panggil atau Whatsapp kami di www.wasap.my/+60166823585 .



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TV : Fungsi backlight (Lampu latar)

  Apakah fungsi backlight tv? Ia adalah sejenis paparan panel rata yang menggunakan lampu latar LED dan bukannya CCFL (cold cathode fluresce...