PETI SEJUK : MENGAPA ADA RENJATAN ELEKTRIK?


www.wasap.my/+60166823585

Renjatan elektrik adalah menakutkan (dan berbahaya), terutamanya apabila perkakas kegemaran anda adalah puncanya. Kejutan daripada perkakas seperti peti sejuk boleh berpotensi mengancam nyawa jika isu itu tidak ditangani dengan betul. Memandangkan ia berjalan pada sistem pendawaian elektrik yang kompleks, walaupun kejutan ringan boleh bermakna ada sesuatu yang tidak kena. Perkara terbaik untuk dilakukan dalam situasi ini ialah menghubungi juruteknik dengan segera dan periksa peti sejuk anda.


Mengapa peti sejuk anda membuat anda terkena renjatan elektrik?

Alur keluar elektrik terdedah

Peti ais anda menyentuh mana-mana alur keluar elektrik yang tidak bertutup atau pecah boleh menyebabkan anda renjatan elektrik. Jika ini berlaku, anda harus menghubungi juruelektrik untuk menyelesaikan masalah ini. Sebarang skru atau pendawaian yang longgar juga boleh mengakibatkan renjatan elektrik.

Air di dalam komponen peti sejuk

Jika air masuk ke dalam mana-mana komponen peti sejuk, ia mungkin mewujudkan litar pintas sementara dalam peti sejuk anda. Ini menjadikan arus elektrik mengalir ke seluruh peti sejuk dan juga mengalir ke permukaan luar. Ini mungkin menyebabkan anda terkena renjatan elektrik.

Tiada asas

Pembumian membantu mengelakkan kejutan daripada peralatan yang berbeza. Model baharu yang mengeluarkan air boleh menyebabkan kejutan elektrik jika pembumian tidak dilakukan dengan betul

Pendawaian yang rosak

Jika pendawaian peti sejuk anda rosak, anda mungkin menerima kejutan yang teruk. Pendawaian yang rosak juga boleh menyebabkan kejutan elektrik.

Tidak menggunakan palam serampang tiga mata

Menggunakan palam serampang dua mata atau mempunyai alur keluar yang lapuk juga boleh menyebabkan renjatan elektrik. Palam serampang dua mata sudah lapuk, dan tiada wayar pembumian.


Apa yang boleh anda lakukan mengenainya?

Apabila anda mula mendapat kejutan elektrik dari peti sejuk anda dengan kerap, sudah tiba masanya untuk menghubungi juruteknik. Sebaik-baiknya jangan buang masa dan lakukannya segera kerana renjatan elektrik ringan boleh membawa maut pada bila-bila masa. Adalah lebih baik untuk memastikan peti sejuk anda dicabut sehingga juruteknik tiba untuk memastikan tiada kemalangan berlaku pada masa itu.

Adakah masa untuk menukar peti sejuk anda?

Anda juga mungkin terkena renjatan elektrik jika peti sejuk anda benar-benar usang. Kemungkinan komponen peti sejuk anda rosak. Wayar peti sejuk anda mungkin terkoyak atau litarnya rosak. Peti sejuk lama juga bocor, yang mungkin membuat anda terkejut.

Jika peti sejuk anda sudah sangat lama dan menyebabkan anda renjatan elektrik, pilihan terbaik ialah menggantikannya. Walaupun anda membaikinya, terdapat kemungkinan besar ia akan mengalami kerosakan yang sama sekali lagi. Membeli peti sejuk baru akan menjadi keputusan yang paling bijak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TV : Fungsi backlight (Lampu latar)

  Apakah fungsi backlight tv? Ia adalah sejenis paparan panel rata yang menggunakan lampu latar LED dan bukannya CCFL (cold cathode fluresce...