PETI SEJUK : 6 SEBAB BERBUNYI BISING

www.wasap.my/+60166823585 

Peti sejuk yang sempurna adalah apabila ia bekerja tanpa membuat bunyi. Pada sisi lain, ia akan membuat bunyi bip menunjukkan ada sedikit masalah di dalam sistemnya. Ia mungkin masalah kecil yang anda boleh selesaikan sendiri, tanpa membabitkan profesional atau pembaikan yang rumit.

Pertama, anda harus memeriksa buku panduan manual bagi memahami punca masalah dan apa yang anda harus lakukan. Jika anda tidak dapat informasi yang berkaitan. Hanya matikan suis selama beberapa saat dan hidupkan suis semula. Jika ia hanya masalah kecil, peti sejuk akan berhenti dari berbunyi bip.

Jika sekiranya, ia masih berbunyi, berikut adalah cara pemeriksaan ringkas:

1. Periksa jika bahagian pendingin dan beku diisi terlampau penuh.

 


Terlampau penuh dalam pengisian barang di rak penyimpanan menyebabkan pintu tidak ditutup rapat dan akibatnya peti sejuk mengeluarkan alarm bunyi.

2. Periksa getah pintu peti sejuk.


 

Apabila getah pintu telah longgar atau rosak, ia akan menyebabkan gangguan kerana udara tidak dikunci di dalam peti sejuk dan pintu tidak ditutup rapat. Ia juga mungkin disebabkan getah pintu kotor. Jadi, bersihkan dengan kain lembut dan air sabun yang suam.

Sekiranya pintu masih kelihatan terbuka, getah pintu harus diganti atau mungkin juga penggera pintu yang terbina didalamnya telah tersekat. Ia akan berbunyi juga pintu didapati terbuka lebih dari beberapa saat. 

 3. Periksa keseimbangan peti sejuk

 


 Peti sejuk berfungsi dengan baik apabila dikedudukan yang rata. Walaupun dengan sedikit kecondongan pada struktur peti sejuk akan mematikan penggera bunyi.

Kiri ke kanan, peti sejuk mestilah rata. Depan ke belakang, sudut mestilah minimum. Secara amnya, pengeluar mencadangkan bahagian depan peti sejuk lebih tinggi kira-kira 0.25 hingga 0.5 inci ( 6 mm hingga 13 mm) daripada bahagian belakang.  

4. Periksa bahagian luar peti sejuk lebih panas dari biasa.

 


Periksa jarak di antara peti sejuk dan dinding cukup untuk membolehkan pengudaraan yang betul. Jika peti sejuk masih panas lebih dari biasa, minta teknision memeriksa masalahnya jika bunyi bip berterusan. Matikan peti sejuk, pindahkan barangan ke tempat lain.

5. Periksa bahagian beku. 

 


Jika peti sejuk anda tidak mempunyai fungsi pencairan automatik maka penumpukan ais yang berlebihan akan menyebabkan penggera dibunyikan. Matikan atau defrost, tunggu sehingga ais yang berlebihan mencair dan bersihkan. Setelah ais mencair sepatutnya bunyi bip akan berhenti.

6. Minta teknision memeriksa papan litar.

 


Ia juga mungkin daripada masalah papan litar. Sekiranya demikian, kemungkinan besar komponen atau papan litar harus diganti.  

 

Peringatan: Peralatan harus diselenggara secara berkala mengikut panduan manual pengeluar. Jika perkakasan anda tidak berfungsi dengan optimun.Langkah pencegahan awal atau pembaikian harus dilakukan agar tidak mendatangkan masalah kepada komponen lainnya. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TV : Fungsi backlight (Lampu latar)

  Apakah fungsi backlight tv? Ia adalah sejenis paparan panel rata yang menggunakan lampu latar LED dan bukannya CCFL (cold cathode fluresce...