PETI SEJUK : CARA MENGETAHUI KOMPRESOR ROSAK?

 


www.wasap.my/+60166823585

Kesemua peralatan yang elektronik yang kita miliki di rumah, kita amat bergantung sekali dengan peti sejuk. Bangun pagi sahaja kita akan membuka peti sejuk untuk meminum jus atau susu. Pada waktu menjelang tengahari, kita akan mengambil produk segar untuk dimasak. Kita akan bergantung pada peti sejuk untuk mengekalkan kesejukkan dan produk makanan kita tetap segar dan selamat untuk dikomsumsi atau digunakan.

Jadi, apabila di dalam peti sejuk anda yang berkerja 24/7 tanpa merungut mulai suam, tidak sejuk atau kurang sejukair mengalir keluar atau tiba-tiba daripada diam menjadi mesin yang paling bising atau langsung diam tanpa suara seperti mahu berhenti dari tugasnya. Tetapi sebelum anda memanggil teknision diagnosa dahulu peti sejuk anda.

Apabila peti sejuk menjadi tidak sejuk ada sepuluh kemungkinan komponen yang rosak bukan disebabkan oleh kekurangan gas atau kebocoran. Kompressor adalah diantaranya.

Kompressor adalah jantung pada operasi sistem penyejukkan. Kini, kompresor diletakkan di dalam unit tertutup dibahagian bawah, belakang pada kebanyakkan peti, menggabung motor dan kompressor sebagai satu unit. Ia akan memampatkan gas penyejuk sebelum menghantar ke condenser coil dibelakang peti sejuk, dimana ia akan menukarkan kepanasannya dengan udara persekitaran.

Q: Bagaimana mengetahui kompresor rosak atau bakal rosak?

A: Cara terbaik mengetahui jika ada yang tidak kena dengan kompressor adalah menarik sedikit peti sejuk keluar dari dinding dan teliti perkara berikut pada kompresor anda dan jika menunjukkan tanda: 

1. KOMPRESSOR AKAN SENTIASA HIDUP

Salah satu tanda adalah ia akan sentiasa hidup tetapi dibahagian pendingin dan pembekuan tidak mencukup julat suhu yang diperlukan. Kondisi ini akan menyebabkan kehilangan gas penyejukkan dalam sistem penyejukkan atau injap atau valve komperossor mungkin sudah rosak. 

2. PETI SEJUK MEMUTUSKAN/TRIP PEMUTUS LITAR ARUS (CB)

Sesekali peti sejuk akan memutuskan arus pada pemutus litar (Circuit Breaker) apabila ia dihidupkan adalah tanda kompressor rosak. Sebelum itu anda juga harus memeriksa pendawaian rumah anda juga. Setiap motor elektrik akan menarik 5 ke 6 kali arus operasi apabila ia mula dihidupkan. Semakin lama umur kompressor, ia akan meningkatkan masa yang diperlukan untuk mencapai kelajuan operasi dan ini akan memanjangkan tempoh masa arus masuk. Ini akan menyebabkan pemutus arus atau CB trip sesekali.

3. OPERASI MENJADI BISING

Bising sering dikaitkan dengan kegagalan kompresor. Bearing atau valve mulai rosak akibatnya bunyi bising bertambah. Apabila masalah bearing, bunyi selalunya akan digabungkan dengan pengambilan arus yang mengakibatkan trip sesekali. Apabila valve penyebab masalah bunyi, bunyi akan menggabungkan masalah kegagalan untuk mencapai kesejukkan yang diperlukan. Kompressor dengan masalah kegagalan bearing akan menjadikan peti panas dan menyebarkan bau minyak panas akibat dari wayar atau kabel overheated.


Apabila compressor gagal berfungsi, faktor pertama yang anda harus fikirkan adalah kos. Apabila kosnya penggantiannya dinilai berbaloi atau tidak? Jika, ia mendekati bajet pembelian baru untuk anda, tidak perlu dibaiki. Jika, ia model yang masih baru dipasaran atau dilengkapi dengan sistem pembuatan ais, mungkin berbaloi dibaiki. Sebelum itu, periksa dahulu janji tempoh jaminan pembelian anda. 

Anda juga boleh meminta pendapat dari kami di www.wasap.my/+60166823585 atau diagnosa dahulu diagram berikut sebelum mengembil keputusan. Click Link

Video kami tentang penggantian kompressor.

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TV : Fungsi backlight (Lampu latar)

  Apakah fungsi backlight tv? Ia adalah sejenis paparan panel rata yang menggunakan lampu latar LED dan bukannya CCFL (cold cathode fluresce...