PETI SEJUK : 10 MASALAH DAN PENYELENGGARAAN

 https://www.wasap.my/+60166823585

Masalah peti sejuk mengandungi beberapa bahagian yang mungkin dialami dari semasa ke semasa. Apabila ia rosak, anda hanya tahu bahawa ada sesuatu yang tidak kena dan tidak pasti apakah itu? Anda harus tahu bagaimana menerangkan isu itu kepada pembaiki dan meminta khidmat diagnostik daripada pembaikkan atau penggantian khusus. Berikut jenis masalah yang paling umum untuk memperbaikinya:



Peti sejuk terlalu sejuk

Masalah yang paling umum adalah termostat yang rosak, mungkin gagal mengatur suhu sehingga sistem tidak terus mendingin. Ini mungkin disebabkan oleh gegelung yang kotor yang boleh menyebabkan pembekuan sebelum memanaskan semula. Ini mungkin memerlukan panggilan diagnostik walaupan kebanyakkan juruteknik boleh menentukan isu dengan cepat.


Peti sejuk bahagian beku terlalu sejuk dan pendinginan suam / kurang sejuk

Penyebab paling biasa masalah ini juga adalah termostat yang rosak. Jika termostat tidak berfungsi, ia mungkin menghantar isyarat yang salah kedua-dua bahagian. 
Masalah lain ialah getah pintu telah gagal melekap dengan baik. Jika ini berlaku, peti sejuk akan membentuk ais, menjadikannya kelihatan lebih sejuk. Sementara itu, peti sejuk anda semakin panas,

Peti sejuk terlalu panas

Banyak perkara boleh menyebabkan perkakas anda menjadi terlalu panas. Ini mungkin bermaksud salah satu perkara bermasalah melainkan isu itu boleh dilihat:

  • termostat yang rosak 
  • getah pintu yang rosak  
  • kipas yang rosak

Juruteknik anda mungkin perlu melakukan diagnostik, yang mungkin menambahkan perbelanjaan projek. Kos ini boleh berbeza-beza bergantung pada sejauh mana masa yang mereka perlu ambil untuk mencari isu tersebut. 

Peti sejuk bocor air di bahagian bawah 

Bergantung pada isu, jika perkakas anda kebocoran air di bawahnya, punca yang paling mungkin ialah gegelung kotor atau gegelung evaporator yang bocor. Gegelung yang kotor boleh menyebabkan ais terkumpul. Ais yang mencair kelihatan seperti kebocoran di bawah peti sejuk. Gegelung evaporator boleh bocor kerana pereputan atau pecah. Kerosakan ini terjadi apabila ketika daripada cecair yang mengembang dan menyejuk sepanjang kitaran penyejukkan.

Bergantung pada isu ini mungkin mempunyai beberapa penyelesaian. Kebiasaannya termasuk membersihkan gegelung atau memperbetulkannya.  


Peti sejuk bocor air dibahagian dalam

Banyak perkara boleh menyebabkan perkakasan bocor. Dispenser air atau pembuat air mungkin mengalami kebocoran. Getah pintu mungkin telah gagal, menyebabkan kondensasi terkumpul daripada kelembapan meningkat. Gegelung evaporator mungkin bocor. Oleh kerana, terdapat banyak perkara yang boleh menyebabkan kebocoran, ini juga mungkin memerlukan bayaran diagnostik.


Peti sejuk padam

Terdapat banyak sebab mengapa perkakas anda mungkin berhenti berfungsi. Kadangkala, ini adalah isu elektrik dan pada masa yang lain kompresor atau sistem pengedap boleh rosak. Papan litar yang rosak juga boleh menyebabkan masalah ini. Jika gegelung membeku, sistem mungkin berhenti berjalan sehingga ia cair semula.


Peti sejuk kebocoran gas/Freon 

Freon ialah pendingin yang digunakan oleh peti sejuk anda, mengedarkannya melalui sistem pengedap anda. Ia mengembang dan mengecut untuk mengekalkan keadaan sejuk. Jika anda menyadari bahawa kebocoran cecair di bawah peti sejuk bukanlah air, ia mungkin freon. Ini berlaku apabila gegelung evaporator mulai mereput melalui tekanan.  


Peti sejuk terlalu bising

Beberapa perkara boleh menjadikan perkakas anda terlalu bising. Tapak pengikat kipas mungkin retak, menyebabkan ia berdetar-detar. Perkakas anda mungkin akan berkerja keras disebabkan oleh sistem terlalu panas atau getah pintu telah rosak. Jika anda tidak melihat masalah dengan penutupan pintu, maka gantilah kipas, bersihkan gegelung, ketatkan bahagian telah longgar atau kombinasi ini akan membantu. 


Pembuat ais tidak membuat ais 

Pembuat ais berhenti membuat ais atas beberapa sebab. Ia mungkin disebabkan penyumbatan dalam sambungan pembekal air. 
Suis mungkin berhenti berfungsi atau pembuat ais gagal dan memerlukannya diperbaiki. Ini selalunya boleh menjadi invasif kerana lokasi pembuat ais dan tiub membekalkannya dengan air.

Pembaikan pintu peti sejuk kemek 

Sesetengah syarikat automatif boleh mengisi dan mengecat kemek atau lekuk, dengan syarat anda boleh menanggalkan pintu dan membawanya kepada mereka. Jika kemek tidak menjejaskan fungsi pintu adalah TIDAK disyorkan untuk dibaiki. Ini kerana memperbetulkan lebih separuh harga perkakas. Kebanyakan syarikat tidak memperbaiki kemek sebaliknya mereka menawarkan untuk menggantikan pintu.


Penyelenggara Peti Sejuk

Penyelenggaraan ini untuk mengelakkan keperluan pembaikan sambil memastikan unit anda beroperasi pada tahap kemuncaknya. Adalah sangat penting untuk diingatkan untuk memutuskan litar sebelum membersihkan untuk mengelakkan kejutan elektrik.  

  • Bersihkan kondenser peti sejuk anda sekurang-kurangnya dua kali setahun atau lebih kerap jika anda mempunyai haiwan peliharaan jenis rumahan. Memastikan gegelung kondenser membantu kondenser anda berfungsi pada tahap terbaik. 
  • Bersihkan kipas kondenser untuk memastikan bilah kipas kondenser bergerak dengan bebas.
  • Guna alat aksesori tambahan vakuum untuk pengedut celah sukar untuk mengeluarkan habuk dan zarah kecil.
  • Menjaga kebersihan laci dan rak anda. Cuci sekurang-kurangnya dua kali setahun. Bersihkan dengan sabun pencuci yang lembut. Ini bagi menghalang sisa-sisa kotoran masuk ke gegelung kondenser.
  • Pasti laci dan rak benar-benar kering sebelum meletakkan semula di dalam peti sejuk anda.
  • Semasa semua rak dan laci dibawa keluar, periksa keadaan penapis peti sejuk. Pastikan anda menukar penapis apabila didapati ia telah tersumbat. Aliran air yang berkurang adalah tanda penapis/penuras tersumbat. Rujuk manual buku panduan lokasinya. 


Adakah lebih murah untuk memperbaiki peti sejuk atau mengganti baharu?

Bagi memperbaiki peti sejuk, anda harus memperbaiki atau mengganti bahagian yang terlibat. Kebanyakkan kes, harganya hampir sama kerana kerja penggantian, pembaikan dan mengatur ulang adalah sama sulitnya dengan pemasangan baharu. Kos pengeluaran anda mungkin akan lebih tinggi atau lebih rendah, bergantung pada bahagian dan masa yang diperlukan untuk menggantikannya.

Adalah amat dicadangkan untuk anda meminta sebut harga dan khidmat nasihat sebelum anda membuat keputusan terdapat pertimbagan kos tambahan.    




Hubungi kami untuk sebut harga dan rundingan khidmat nasihat https://www.wasap.my/+60166823585




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TV : Fungsi backlight (Lampu latar)

  Apakah fungsi backlight tv? Ia adalah sejenis paparan panel rata yang menggunakan lampu latar LED dan bukannya CCFL (cold cathode fluresce...