PETI SEJUK : GEJALA KEBOCORAN GAS

www.wasap.my/+60166823585

Freon adalah komponen biasa di dalam peti sejuk moden. Bahan ini digunakan untuk memindahkan haba dari bahagian dalam peti sejuk dan memastikan makanan dan minuman sentiasa di dalam suhu yang sepatutnya. Sementara penyejuk freon direka untuk sistem tertutup, mungkin sahaja terjadi kebocoran dan ini tidak hanya mengganggu kesegaran makanan tetapi ia mempunyai dampak negatif terhadap kesihatan anda. Ini kerana di dalam jangka panjang, gegelung tembaga ini mungkin akan mereput atau bocor dan kebocoran gas terjadi. Freon ini mempunyai bau manis, aroma kloroform, jadi ia boleh jadi bau kimia yang anda cium.  

Bagaimana mengetahui ada kebocoran gas pada peti sejuk?

Ada lima (5) petanda bahawa gas telah bocor atau keluar dari peti sejuk.

1. Makanan anda akan terasa lebih suam. 

Sebelum makanan anda menjadi rosak, anda harus menjalankan pemeriksaan, mengetahui masalah dan mengatasinya dengan betul secepat mungkin.

2. Motor Kompresor Sentiasa bekerja.

Apabila suhu di dalam peti sejuk anda meningkat, kompresor dan kondenser akan mengalirkan freon untuk mengembalikan suhu turun pada julat yang sepatutnya. Apabila kebocoran berlaku, motor akan dipaksa bekerja lebih lama untuk mencuba mengimbangi jumlah penyejuk yang salah. Ini akan menempatkan motor di bawah tekanan yang berlebihan, yang dapat menyebabkan risiko kerosakan lebih besar.

3. Bil Elektrik Lebih Tinggi

Seperti dinyatakan di atas, kebocoran gas penyejuk akan menyebabkan motor menggunakan lebih banyak tenaga untuk bekerja jangka waktu yang panjang dan lama. Ketika peti sejuk bekerja keras, ia menggunakan tenaga dengan banyak dan terlebih banyak. Ini akan memaksa peti sejuk menambah penggunaan tenaga elektrik. Jika anda perasan, bil elektrik anda mula melonjak tanpa sebab munasabah, ini adalah gambaran bagi anda memeriksa peralatan rumah anda bagi langkah pencegahan sebarang masalah atau kerosakkan.

4. Bau Pelik

Freon atau jenis penyejuk lainnya, menyeluarkan bau yang hampir hapak terutama peti sejuk anda diletakkan pada ruangan tertutup. Naluri akan berfikir bahawa ada makanan yang telah rosak di dalam peti sejuk anda tetapi anda tidak dapat mengesan sumber bau aneh itu. JANGAN abaikannya dan periksalah bahagian belakang peti sejuk mungkin terdapat kebocoran pada salurannya.

5. Penyakit Tidak Jelas Punca

Jika terdedah pada jangka masa lama dan berpanjangan, anda akan mengalami loya, sakit kepala, pingsan atau gejala lain. Sekiranya, anda berasa tidak sihat dan tidak mengatahui mengapa? Anda haruslah mempertimbangkan sama ada anda telah terdedah kepada freon atau gas penyejuk lainnya.

Freon boleh menjadi masalah bagi mereka yang mempunyai sejarah masalah jantung kerana kepekatan yang sangat tinggi dapat menyebabkan berdebar-debar dan arrhythmia. Berita baiknya, tidak ada akibat kesihatan jangka panjang yang serius daripadanya walaupun ia diketahui boleh menyebabkan kerosakan organ atau bertindak sebagai carcinogen. Namun, tiada gunanya menderita secara tidak perlu. Jika anda mengesyaki kebocoran gas, periksa peti sejuk anda.

Pemeriksaan masalah kebocoran freon/gas penyejuk 

Perhatian : Jangan gunakan pengesan kebocoran hologen, ia mungkin akan menjadi sumber penyalaan.

Titik pemeriksaan anda terbahagi kepada dua bahagian iaitu pada sisi tekanan rendah iaitu ketika kompresor terhenti dan sisi tekanan tinggi iaitu ketika operasi kompresor. Cara mengesan kebocoran adalah seperti berikut:

1. Periksa kebocoran minyak dengan penglihatan atau sentuhan.

Lihat ke bahagian brazing atau pemeterian pada sambung evaporator. Adakah minyak ditemui keluar pada bahagian kebocoran? 

2. Periksa menggunakan cairan pengesan kebocoran gas iaitu air sabun.

Beri perhatian ketika memeriksa menggunakan air sabun, ini kerana ia mungkin akan disedut jika operasi sisi tekanan rendah. Pastikan apabila anda menggunakan air sabun, lap sepenuhnya setelah selesai.

3. Periksa menggunakan alat pengesan gas yang mudah terbakar.

Pengesan ini akan membuat bunyi klik jika tiada gas dikesan tetapi akan membuat bunyi bising dan indikatornya juga akan menyala apabila ia mengesan area terdapat kebocoran yang mungkin tidak dapat dilihat secara langsung.

Nota: 

Apabila anda ingin mengesan kebocoran ketika pada sisi tekanan rendah. Pemeriksaan haruslah dilakukan setelah kompresor dihentikan dan pintu pada bahagian sejuk beku telah dibuka selama 15 minit.

 

Kesimpulannya:

Sekiranya, anda mengalami masalah dengan peti sejuk anda dan mengesyaki ia disebabkan oleh kebocoran freon atau gas penyejuk, anda boleh bergantung kepada pakar pembaikian perkakas rumah profesional anda untuk memberikan penyelesaian jangka waktu panjang @www.wasap.my/+60166823585.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TV : Fungsi backlight (Lampu latar)

  Apakah fungsi backlight tv? Ia adalah sejenis paparan panel rata yang menggunakan lampu latar LED dan bukannya CCFL (cold cathode fluresce...